Hvad er trinløse gear?
Trinløse gear er en relativt ny teknologi i cykelindustrien og har flere fordele i forhold til traditionelle gear. Et trinløst gear tillader rytteren at justere modstanden når man træder i pedalerne, uden at skulle skifte mellem specifikke geartrin. I stedet for manuelt at skifte sig igennem en lang række af gear, giver trinløse gear mulighed for en jævn og kontinuerlig overgang mellem forskellige gearforhold.
Udover at have en længere levetid end traditionelle gearsystemer, kræver de tilmed minimal vedligeholdelse, da der ikke er noget behov for at justere eller udskifte specifikke gearkomponenter.
Denne type gear giver en trinløs acceleration, så du kan træde i pedalerne mens du justerer på gearet uden “hop”. Du kan sammenligne det lidt med at køre i en bil med automatgear.
Hos Eventyrcykler finder du trinløse gear på modellerne Klods-Hans og Klods-Hans Plus, der begge er udstyret med et trinløst gear fra Enviolo 330.
Hvordan fungerer trinløst gear?
Trinløst gear fungerer ved at bruge en konstant variabel transmission (CVT), som giver cyklen et uendeligt antal gearforhold mellem det højeste og laveste gear. Dette er i modsætning til traditionelle gear, hvor cyklisterne skal skifte gear trinvis for at justere modstanden på pedalerne.
En typisk CVT til cykler består af to skiver, hvor den ene skive har en konveks form, og den anden skive har en konkav form. Disse skiver er placeret overfor hinanden og adskilt af en række ruller eller kugler, som fungerer som et forbindelsesled mellem de to skiver. Når rullerne bevæger sig langs skiverne, ændrer de graden af kontaktflade mellem de to skiver og dermed forholdet mellem motorens omdrejningstal og hjulets omdrejningstal.
Når du træder pedalerne på en cykel med trinløst gear, justerer du trinløst gear systemet ved at dreje på en drejeknap eller et håndtag på styret. Dette flytter rullerne eller kuglerne i CVT-systemet til en anden position på skiverne, som ændrer gearforholdet og gør det lettere eller sværere at træde pedalerne. Jo større kontaktflade mellem skiverne, jo højere gearforhold, og jo mindre kontaktflade, jo lavere gearforhold.