Sammenligning af Tommelise og Klods-Hans

Tommelise vs. Klods-hans

Klods-Hans og Tommelise er vores 2 mest populære modeller, og det kan nogle gange være lidt svært at se forskellene på de 2 modeller, hvis man er ny til ladcykler. I dette indlæg vil vi beskrive nogle af forskellene på de 2 modeller, samt give forklaring på nogle af termerne, så du kan blive klogere på hvilken cykel der passer bedst til din livsstil.

Oversigt over specifikationer

Sammenligningdtabel: Klods-Hans / Tommelise_1
Sammenligningdtabel: Klods-Hans / Tommelise_1

 

Mål på ladcyklerne og kassen

Generelt er vores Klods-Hans model en lille smule længere og bredere end Tommelise, hvorimod Tommelise er en smule højere.

Indvendigt i ladkassen med kalechen monteret gælder følgende mål:

Sammenligningdtabel: Klods-Hans / Tommelise_2
Sammenligningdtabel: Klods-Hans / Tommelise_2

Her skal det pointeres at Tommelises kasse er en smule kortere end Klods-Hans’, men at der derudover det ikke er den store forskel i højden eller indvendig bredde.

Justeringsmuligheder

Både Klods-Hans og Tommelise kan justeres i højden på styr og sadel. Du kan se maksimum og minimum højden* for justering i tabellen nedenfor. Her kan det være rart at vurdere hvilken højde man har brug for at sadlen og styret kan indstilles til for optimal komfort.

Sammenligningdtabel: Klods-Hans / Tommelise_3
Sammenligningdtabel: Klods-Hans / Tommelise_3

*Alle mål er målt fra jorden og op.

På Klods-Hans kan sadlen justeres med en umbraconøgle, hvorimod styret kan justeres med quickrelease systemet uden brug af værktøj.

På Tommelise kan sadlen derimod justeres ved hjælp af quickrelease systemet, og her skal styret så justeres ved hjælp af en umbraconøgle.

Batteri

På batterifronten ser vi den første store forskel mellem Klods-Hans og Tommelise. Klods-Hans kommer monteret med et 48V 14 Ah batteri, hvorimod Tommelise kommer monteret med et 36V 12.8 Ah batteri. Dette betyder at Klods-Hans kan køre længere per opladning.

Klods-Hans kan køre op til 80 km per opladning under optimale forhold, hvor Tommelise kan køre op til 60.

Du kan læse mere om batterier i vores cykelordbog her:

Motortype

Også på motoren er Klods-Hans og Tommelise forskellige. Klods-Hans er monteret med en 250W Ananda centermotor, hvorimod Tommelise er monteret med en 250W Bafang baghjulsnavmotor.

Vi anbefaler generelt Klods-Hans med centermotor til folk der gerne vil køre længere ture, og ønsker god mulighed for stærk motorkræft over en længere distance eller i varierende terræn. Tommelise med dens navmotor er herimod super til bykørsel, da navmotoren har en hurtigere acceleration og deceleration. Grundet vægtdistributionen, er Tommelise også generelt mere manøvredygtig på vejen.

Du kan læse mere om de forskellige motortyper i vores cykelordbog her:

Bremser

Både Klods-Hans og Tommelise har hydrauliske skivebremser monteret. Hydrauliske skivebremser anbefales til elladcykler, da de effektivt opbygger en sikker og præcis bremsekraft, selv med vægt i ladet. Hydrauliske skivebremser giver også bremserne en mere direkte kraftoverførelse end mekaniske skivebremser, hvilket gør dem mere behagelige at bruge over længere tid.

Du kan læse mere om de forskellige bremsetyper her:

Styr og stel

Udseendemæssigt har Klods-Hans og Tommelise nogle forskelle. Tommelise ligner generelt mere en “almindelig” cykel og har et oprejst cykelstyr, som man kan være van til hvis man ikke har kørt ladcykel før. Klods-Hans har derimod et straight-bar styr som sidder monteret direkte på kassen. Forskellige mennesker har forskellige præferencer for hvilket slags styr de bedst kan lide at køre med, og vi anbefaler at man kommer og prøver at køre med begge for at mærke forskellen.

Også på stellet er der mindre forskelle. På Tommelise sidder batteriet monteret synligt under sadlen, hvorimod på Klods-Hans er batteriet monteret under den ene bænk i ladkassen, og derved “gemt væk”. Man skal lige være opmærksom på at denne stelforskel betyder at det ikke muligt at installere en ringlås på Tommelise lige nu, men at vi arbejder på at det skal være muligt i fremtiden.